Kvalitní ŠPZ ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.
Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení ŠPZ řídí a které umožňují efektivní činnost organizace. Zajišťují, že ŠPZ je bezpečným prostředím pro klienty (děti, žáky, studenty, jejich učitele a zákonné zástupce) respektujícím právo na volbu poradenského zařízení, odbornou pomoc a ochranu osobních dat. Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů ve veřejně přístupném dokumentu. ŠPZ je díky realizaci své vize a koncepce nezastupitelnou součástí poradenského systému v daném regionu. Je partnerem pro další subjekty zajišťující v daném regionu péči o děti, žáky a studenty s problémy týkajícími se zdravotního stavu, vzdělávání i osobního života (odborní lékaři, odbory sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), organizace zabývající se osobami se zdravotním znevýhodněním, organizace z oblasti prevence rizikového chování apod.). Tvoří přirozené prostředí pro odbornou komunikaci pedagogů daného regionu.
Předpokladem kvalitního ŠPZ je jeho profesionální vedení.
Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení poradenského zařízení. To je reprezentováno jednak řediteli ŠPZ (zejména v případě PPP), jednak řediteli škol a vedoucími poradenských zařízení (zejména v případě SPC). Vzhledem ke složité struktuře části ŠPZ se jedná rovněž o vedoucí jednotlivých pracovišť (včetně dislokovaných). Právě přístup vedení ŠPZ v oblasti řízení poradenských procesů je klíčový pro kvalitu poradenské činnosti. Důraz je kladen na propojení všech tří základních činností: realizace opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pracovního kolektivu, ale i zajištění materiálních podmínek pro realizaci poradenského procesu. Nutným předpokladem kvalitního vedení ŠPZ je vlastní profesní rozvoj členů vedení ŠPZ.
Kvalitní poradenské služby zajistí profesionální tým odborných pracovníků.
Kvalitní poradenské služby zajišťují odborní pracovníci, kteří jsou kvalifikovaní, profesně zdatní, zodpovědní, při jednání s klienty jsou empatičtí, řídí se zájmy klienta a objektivními možnostmi pro jejich naplňování. Jsou otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracují s kolegy. Soustavně se vzdělávají, udržují si přehled o novinkách v oboru, mají kvalitní znalosti o aktuálních legislativních normách, které umějí aplikovat v praxi.
Kvalitní poradenské zařízení poskytuje služby v nejvyšší možné kvalitě.
Veškeré aktivity, které poradenský pracovník ŠPZ realizuje, směřují k vytváření podmínek pro úspěšné naplňování speciálních vzdělávacích potřeb klientů a jsou vždy vedeny v jejich nejlepším zájmu. Jsou realizovány v souladu s etickými pravidly a respektují nejnovější poznatky teorie i praxe. Při konfliktu zájmů různých aktérů poradenského procesu (klient, pedagog, zákonný zástupce) vždy upřednostňují nejlepší zájem klienta.