Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání

PŘEHLED MODIFIKACÍ > ŠKOLSKÁ PORADENSKÁ ZAŘÍZENÍ

ŠKOLSKÁ PORADENSKÁ ZAŘÍZENÍ


1 Koncepce a rámec ŠPZ

Kvalitní ŠPZ ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení ŠPZ řídí a které umožňují efektivní činnost organizace. Zajišťují, že ŠPZ je bezpečným prostředím pro klienty (děti, žáky, studenty, jejich učitele a zákonné zástupce) respektujícím právo na volbu poradenského zařízení, odbornou pomoc a ochranu osobních dat. Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů ve veřejně přístupném dokumentu. ŠPZ je díky realizaci své vize a koncepce nezastupitelnou součástí poradenského systému v daném regionu. Je partnerem pro další subjekty zajišťující v daném regionu péči o děti, žáky a studenty s problémy týkajícími se zdravotního stavu, vzdělávání i osobního života (odborní lékaři, odbory sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), organizace zabývající se osobami se zdravotním znevýhodněním, organizace z oblasti prevence rizikového chování apod.). Tvoří přirozené prostředí pro odbornou komunikaci pedagogů daného regionu.

Kritéria

1.1 ŠPZ má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které její pracovníci sdílejí a naplňují.
1.2 ŠPZ funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (pracovníci ŠPZ, klienti).
1.3 ŠPZ spolupracuje s vnějšími partnery takovým způsobem, který naplňuje potřeby vzdělávání a osobnostní rozvoj jejich klientů. Spolupráci využívá k vlastnímu rozvoji a zkvalitňování činnosti.

2 Vedení ŠPZ

Předpokladem kvalitního ŠPZ je jeho profesionální vedení.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení poradenského zařízení. To je reprezentováno jednak řediteli ŠPZ (zejména v případě PPP), jednak řediteli škol a vedoucími poradenských zařízení (zejména v případě SPC). Vzhledem ke složité struktuře části ŠPZ se jedná rovněž o vedoucí jednotlivých pracovišť (včetně dislokovaných). Právě přístup vedení ŠPZ v oblasti řízení poradenských procesů je klíčový pro kvalitu poradenské činnosti. Důraz je kladen na propojení všech tří základních činností: realizace opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pracovního kolektivu, ale i zajištění materiálních podmínek pro realizaci poradenského procesu. Nutným předpokladem kvalitního vedení ŠPZ je vlastní profesní rozvoj členů vedení ŠPZ.

Kritéria

2.1 Vedení ŠPZ aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci ŠPZ a přijímá účinná opatření.
2.2 Vedení ŠPZ aktivně vytváří důstojné podmínky pro poskytování poradenských služeb – pečuje o vztahy mezi pracovníky ŠPZ a o vzájemné vztahy a spolupráci všech aktérů (klienti, školy, zákonní zástupci, spolupracující organizace).
2.3 Vedení ŠPZ vytváří všem odborným pracovníkům podmínky pro výkon jejich práce a jejich profesní rozvoj a účinně podporuje začínající pracovníky ŠPZ.
2.4 Vedení ŠPZ cíleně pečuje o udržování a rozvoj prostorových a materiálních podmínek ŠPZ.
2.5 Vedení ŠPZ klade důraz na vlastní profesní rozvoj.

3 Pracovníci ŠPZ

Kvalitní poradenské služby zajistí profesionální tým odborných pracovníků.

Kvalitní poradenské služby zajišťují odborní pracovníci, kteří jsou kvalifikovaní, profesně zdatní, zodpovědní, při jednání s klienty jsou empatičtí, řídí se zájmy klienta a objektivními možnostmi pro jejich naplňování. Jsou otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracují s kolegy. Soustavně se vzdělávají, udržují si přehled o novinkách v oboru, mají kvalitní znalosti o aktuálních legislativních normách, které umějí aplikovat v praxi.

Kritéria

3.1 Poradenští pracovníci ŠPZ splňují požadovanou kvalifikaci a poradenské služby poskytují profesionálně a na vysoké odborné úrovni.
3.2 Poradenští pracovníci ŠPZ důsledně uplatňují při komunikaci s klienty, zákonnými zástupci a kolegy vstřícný, respektující přístup.
3.3 Poradenští pracovníci ŠPZ mezi sebou spolupracují, respektují odbornost kolegů, spolupracují s dalšími ŠPZ, vytváří na pracovišti příjemné pracovní klima.
3.4 Poradenští pracovníci ŠPZ aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.

4 Průběh poskytování poradenské služby

Kvalitní poradenské zařízení poskytuje služby v nejvyšší možné kvalitě.

Veškeré aktivity, které poradenský pracovník ŠPZ realizuje, směřují k vytváření podmínek pro úspěšné naplňování speciálních vzdělávacích potřeb klientů a jsou vždy vedeny v jejich nejlepším zájmu. Jsou realizovány v souladu s etickými pravidly a respektují nejnovější poznatky teorie i praxe. Při konfliktu zájmů různých aktérů poradenského procesu (klient, pedagog, zákonný zástupce) vždy upřednostňují nejlepší zájem klienta.

Kritéria

4.1 Poradenští pracovníci ŠPZ při diagnostice využívají adekvátní diagnostické nástroje.
4.2 Poradenští pracovníci ŠPZ vedou o své činnosti předepsanou dokumentaci a dodržují předepsané termíny.
4.3 ŠPZ provádí evaluaci činnosti zařízení, zaměřenou na kvalitu poskytovaných poradenských služeb a jejich efektivitu s ohledem na zájem klienta.
4.4 Poradenští pracovníci ŠPZ respektují osobnost klienta, v souladu s legislativními požadavky nakládají s osobními a citlivými daty a dbají na ochranu soukromí klienta jeho rodiny.